Σάββατο, 25 Δεκεμβρίου 2010

Γεύματα δυσαρεστημένων στο ΠαΣοΚ

Η φημολογία περί μετακόμισης του κ. Παπανδρέου στη Νέα Υόρκη για να διαδεχθεί τον κ. Μπαν Κι Μουν πυροδοτεί σενάρια

Πληθώρα «συμποσίων προβληματισμού» και πλεόνασμα «θεωριών συνωμοσίας» παρατηρούνται στο ΠαΣοΚ εξαιτίας της φημολογίας ότι ο κ. Γ. Παπανδρέου ενδέχεται να διαδεχθεί το φθινόπωρο του 2011 τον κ. Μπαν Κι Μουν στο αξίωμα του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ.Το «σενάριο ΟΗΕ» έχει απασχολήσει κορυφαία στελέχη της ομάδας πολιτικού σχεδιασμού της κυβέρνησης και ειδικότερα τον κ. Ι. Ραγκούση και την κυρία Ρεγγίνα Βάρτζελη, αλλά και τον ίδιο τον κ. Γ. Παπανδρέου. Ο υπουργός Εσωτερικών και η επικεφαλής του πρωθυπουργικού γραφείου διαβεβαιώνουν ότι «δεν τίθεται κανένα τέτοιο θέμα». Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός επιχείρησε να τερματίσει την επίμονη φημολογία στην πρόσφατη συνεδρίαση της ΚΟ του ΠαΣοΚ. «Σκοπίμως πολλοί λένε ότι ψάχνω να δραπετεύσω» είπε και εξήγησε ότι τα πολλά ταξίδια του οφείλονται στην ανάγκη υπεράσπισης των συμφερόντων της χώρας.

Εικασίες διαδοχής
Το πρώτο στοιχείο που προβληματίζει το πρωθυπουργικό επιτελείο είναι η πληθώρα δείπνων. Εκτιμούν ότι η ανανεωμένη όρεξη βουλευτών και μελών της κυβέρνησης φιλικών προς τον κ. Ευ. Βενιζέλο οφείλεται ακριβώς στο «σενάριο ΟΗΕ». Κυβερνητικά στελέχη όπως ο κ. Α. Λοβέρδος και η κυρία Μιλένα Αποστολάκη διαφωνούν και εξηγούν στις κατ΄ ιδίαν συνομιλίες τους ότι η πραγματική αιτία των συμποσίων είναι η πολιτική ανα σφάλεια των βουλευτών στη δεδομένη σκληρή οικονομική συγκυρία.Ωστόσο έχουν οργανωθεί περισσότερα από οκτώ γεύματα βουλευτών- στα τέσσερα από τα οποία έχει παρευρεθεί ο υπουργός Υγείας. Στους προβληματισμένους βουλευτές που έχουν συμμετάσχει σε κάποια από τα δείπνα αυτά συμπεριλαμβάνο- νται οι κκ. Κ. Σπηλιόπου- λος, Δ. Λιντζέρης, Π. Ρήγας και η κυρία Τόνια Αντωνίου ενώ ως αυτόνομη «ομάδα προβληματισμού» αντιμετωπίζεται η... τρόικα των κκ. Ν. Αλευρά, Κ. Καρτάλη και Γ. Φλωρίδη που συναντώνται συχνά.

Ο ρόλος του κ. Παμπούκη
Το δεύτερο στοιχείο που προβληματίζει στελέχη του «παπανδρεϊκού πυρήνα» είναι η «σχέση εμπιστοσύνης» ανάμεσα στον υπουργό Αμυνας και στον κ. Χ. Παμπούκη . Εικάζεται ότι ο υπουργός Επικρατείας ενισχύει τη θέση του ως μοναδικού προσώπου «κοινής αποδοχής» μεταξύ του Πρωθυπουργού και του υπουργού Αμυνας και προετοιμάζεται έτσι ώστε σε περίπτωση επιβεβαίωσης του «σεναρίου ΟΗΕ» να δράσει σαν καταλύτης για την ομαλή μεταβίβαση της εξουσίας στον κ. Βενιζέλο. Φίλοι του υπουργού Επικρατείας διαβεβαιώνουν ότι «πρόκειται για αποκυήματα της φαντασίας όσων δεν αντιλαμβάνο- νται τις πραγματικές προκλήσεις των και ρών». «Σε πέντε χρόνια μπορεί να πάει στον ΟΗΕ και αξίζει να πάει», φέρεται να έχει πει ο κ. Παμπούκης, «αλλά όχι τώρα». Ωστόσο, πρόσωπα που γνωρίζουν τα τεκταινόμενα εντός του υπουργείου Αμυνας εκτιμούν ότι ο κ. Βενιζέλος δεν έχει πειστεί πως ο Πρωθυπουργός θα αρνηθεί το αξίωμα του Γενικού Γραμματέα, εάν του προταθεί.

ΣΕΝΑΡΙΑ ΚΑΙ ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ
Πολλοί βουλευτές έχουν προεξοφλήσει ότι για το«σενάριο ΟΗΕ» εργάζονται μυστικά οι κκ.Χ.Παμπούκης καιΔ.Δρούτσας, καλλιεργώντας συστηματικά διεθνείς επαφές,πάντοτε εν γνώσει του Πρωθυπουργού.Ο κ.Δρούτσας, ο οποίος βρίσκεται κατά μέσο όρο 22 ημέρες τον μήνα στο εξωτερικό,διαψεύδει ότι έχει τεθεί ποτέ το«θέμα ΟΗΕ»στις διεθνείς συναντήσεις του. Συμπληρώνει ωστόσο ότι«δεν θα υπήρχε καλύτερος για τη θέση». Το ισχυρότερο επιχείρημα του υπουργού Εξωτερικών είναι ότι δεν μπορεί να διεκδικήσει Ελληνας το συγκεκριμένο αξίωμα,καθώς η Ελλάδα έχει δύο «ανοιχτά» εθνικά θέματα,το Κυπριακό και το Σκοπιανό. Εμπειροι διπλωμάτες όμως υπενθυμίζουν με νόημα ότι η Ελλάδα υποστηρίζει πάντοτε τα ψηφίσματα του ΟΗΕ για τα εθνικά θέματα,ενώ συμπληρώνουν ότι ο Νοτιοκορεάτης κ.Μπαν Κι Μουν εξελέγη παρά το γεγονός ότι η συμπεριφορά της Βόρειας Κορέας αποτελεί ένα από τα μείζονα διεθνή γεωπολιτικά ζητήματα.

Πώς εκλέγεται ο Γενικός Γραμματέας
Κορυφαία διπλωματική πηγή μιλώντας προς«Το Βήμα της Κυριακής»τόνισε ότι η διαδικασία διαδοχής στον ΟΗΕ αναμένεται να ξεκινήσει τον Μάρτιο.Σύμφωνα με τους άγραφους κανόνες του Οργανισμού, είναι η σειρά της Ευρώπης να εκλέξει Γραμματέα. Η εκλογή είναι μια μακρά διαδικασία από μυστικές ψηφοφορίες στο Συμβούλιο Ασφαλείας. O «νικητής» οφείλει να συγκεντρώσει τις ψήφους και των πέντε μόνιμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας- ΗΠΑ, Ρωσία, Κίνα, Βρετανία και Γαλλίακαι ταυτόχρονα την πλειοψηφία των συνολικά 15 μόνιμων και μη μόνιμων μελών. Τα 10 μη μόνιμα μέλη για το 2011 είναι:Βοσνία, Βραζιλία, Γερμανία, Γκαμπόν, Ινδία, Κολομβία, Λίβανος, Νιγηρία, Ν. Αφρική και Πορτογαλία.

tovima

"Έχει εγκριθεί η επιμήκυνση"


Την επιμήκυνση αποπληρωμής του δανείου των 110 δισ.ευρώ που χορηγήθηκε στην Ελλάδα από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2020 έχει ουσιαστικά εγκρίνει το ΔΝΤ, αναφέρει ο εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Ταμείο Παναγιώτης Ρουμελιώτης, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "Η Καθημερινή", που κυκλοφόρησε εκτάκτως χθες. "Τα τρία χρόνια εφαρμογής του προγράμματος, συν δύο χρόνια αποπληρωμής του δανείου, θα γίνουν 4,5 για την περίοδο χάριτος και στη συνέχει 5,5 για την αποπληρωμή του δανείου" τονίζει ο κ. Ρουμελιώτης.Επίσης, αναφέρεται στην εικόνα για την Ελλάδα την περασμένη Άνοιξη στο ΔΝΤ, τονίζοντας: "Μας έβλεπαν με μεγάλη καχυποψία, διότι αποκρύψαμε ή διαστρεβλώσαμε στατιστικά στοιχεία και δεν υλοποιήσαμε τις υποχρεώσεις που είχαμε αναλάβει για εξυγίανση του δημόσιου τομέα και τη μείωση των ελλειμμάτων".Αναφερόμενος στο μνημόνιο, υπογράμμισε ότι εκεί που είχε φτάσει η Ελλάδα δεν είχε την πολυτέλεια άλλης εναλλακτικής λύσης, διότι αυτή θα οδηγούσε σε πτώχευση. "Δεν θα μπορούσε να καλύψει μισθούς, συντάξεις και δαπάνες νοσοκομείων. Η αναστάτωση στους καταθέτες θα οδηγούσε σε σοβαρότατη εκροή κεφαλαίων προς το εξωτερικό και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να δεσμεύσει καταθέσεις, ενώ θα ασκούντο αφόρητες πιέσεις από τους εταίρους για να εγκαταλείψει η Ελλάδα την Ευρωζώνη", επισημαίνει ο κ. Ρουμελιώτης.

Τα μυστικά γκάλοπ Μαξίμου και ΔΝΤ

thumb

Η κυβέρνηση βιάζεται να περά­σει όλα τα κρίσιμα νομοσχέδια, αλλά και να κλείσει τις υποθέ­σεις ξεπουλήματος της δημόσιας περι­ουσίας. Προσπαθεί, ακόμη μια φορά, να... προλάβει όλες τις επιθυμίες των επιτηρητών της Ελλάδας προσβλέπο­ντας σε ένα επικοινωνιακό ξεροκόμματο που θα της δώσει παράταση ζωής.Η κοινωνία βράζει και πολλοί εκτι­μούν πως επαπειλείται ανεξέλεγκτο ξέσπασμα ακόμη και «δι’ ασήμαντον αφορμήν», η κομματική και στελεχική βάση ψάχνει με απόγνωση επιχειρή­ματα νομιμοποίησης της κυβερνητικής πολιτικής, πολλοί βουλευτές όχι μόνο πνέουν μένεα, αλλά και αποτέλεσαν, στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, την αιχμή του αντιπολιτευτικού δόρα­τος, υπουργοί κατσαδιάζουν τον Παπακωνσταντίνου για έλλειψη ενημέρω­σης, εν κρυπτώ αποφάσεις και μετάθε­ση ευθυνών στις πλάτες τους.Το κλίμα είναι πλέον πολύ βαρύ και στην κυβέρνηση ψάχνουν απεγνωσμέ­να μια πολιτική - επικοινωνιακή ανάσα, καθώς γνωρίζουν ότι με τις επόμενες ρυθμίσεις ανοίγματος των «κλειστών» επαγγελμάτων ίσως διευρυνθούν κα­τά πολύ όχι μόνο οι κοινωνικές ομάδες που θα βρεθούν απέναντι στην κυβέρ­νηση, αλλά και τα απεργιακά κύματα.Το κλίμα όμως επιβαρύνει μια σειρά μυστικές δημοσκοπήσεις, οι οποίες δί­νουν και παίρνουν όχι μόνο στο Μαξί­μου, αλλά και στην Ουάσιγκτον, σχε­τικά με τις επερχόμενες πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις στην Ελλάδα. Το κοινό συμπέρασμα των ερευνών αυ­τών είναι ότι τα σύννεφα στο πεδίο της οικονομίας πυκνώνουν επικίνδυνα. Για παράδειγμα η τελευταία έκθεση του ΔΝΤ αποκαλύπτει ότι:

ακόμη κι αν τα μέτρα του μνημονί­ου εφαρμοστούν πλήρως και στην ώρα τους,

ακόμη κι αν η Ελλάδα βγει από την ύφεση και επιστρέψει στην ανάπτυξη το 2012,

ακόμη κι αν ο φοροεισπρακτικός μη­χανισμός δουλέψει στο φουλ, το 201_ η Ελλάδα θα χρωστάει περί τα 40 δισ. ευρώ περισσότερα απ’ ό,τι εκτιμά επισήμως το μνημόνιο.

Εάν λάβετε υπόψη ότι τα έσοδα κι­νούνται σταθερά κάτω από τον στόχο και, παρά τις αλλεπάλληλες παρατά­σεις για την περαίωση, οι εισπράξεις δεν είναι καν στα κατώτατα αποδεκτά επίπεδα, τότε μπορείτε να φανταστεί­τε πού θα κινηθεί ο μπαμπούλας του χρέους. Όλα αυτά αξιολογούνται πίσω από τις κλειστές πόρτες των τροϊκανών, που ενημερώνουν συνεχώς την κυβέρ­νηση ότι «τα πράγματα βρίσκονται σε κρίσιμη καμπή».Από την άλλη, το Μαξίμου λαμβάνει τα μηνύματα της κοινωνικής οργής και πιέζει «για ένα θετικό νέο». Που δεν είναι άλλο, κατά την εκτίμησή του, από την απόφαση της Ε.Ε. για επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου. Όπως έχουμε γράψει πολλές φο­ρές στο παρελθόν, η κυβέρνηση θέ­λει να πασάρει την εξέλιξη αυτή όχι ως αναγκαία επειδή έπεσαν όλοι έξω στον υπολογισμό όταν γραφόταν η δα­νειακή σύμβαση, αλλά ως επιτυχία και επιβράβευση των προσπαθειών της.

Ξανά με Σαρκοζί

Με το κοινωνικό και πολιτικό κλίμα στο εσωτερικό της χώρας να επιδεινώ­νεται συνεχώς, στη Σύνοδο Κορυφής της περασμένης εβδομάδας ο πρωθυ­πουργός παρέμεινε απομονωμένος, άνευ ουσιαστικών διμερών επαφών, και δεν κατάφερε να αποσπάσει ούτε καν προφορικά τη δέσμευση ότι οι εταίροι του θα πουν το «ναι» χωρίς αντιρρήσεις στο θέμα της παράτασης. Κεντρικός πυ­ρήνας των σκεπτικιστών παραμένει η Γερμανία, η οποία θέλει πρώτα να δει υλοποίηση των εξαγγελιών και μετά να προχωρήσει στην επικύρωση.Οι τελευταίες όμως μυστικές με­τρήσεις δείχνουν ότι ο προϋπολογι­σμός εφαρμόζεται μετά δυσκολίας και είναι πια κοινή πεποίθηση πως οι διαρθρωτικές αλλαγές που έχουν εξαγγελθεί για το 2011 θα απορρυθμίσουν όχι μόνο τον κρατικό μηχανι­σμό, αλλά και την κοινωνία ολόκλη­ρη. Το σαρωτικό μοντέλο προεξοφλείται ότι θα παραλύσει τη χώρα για χρόνια καθιστώντας την εφαρμογή των μεγάλων αλλαγών εξαιρετικά δύ­σκολη.Γι’ αυτό η κυβέρνηση φαίνεται πως παραχωρεί γη και ύδωρ στους Γάλλους ώστε να μεσολαβήσουν και να απο­σπαστεί η σύμφωνη γνώμη του Βερο­λίνου για την επιμήκυνση μέσα στον Ιανουάριο. Επί τούτου ο Γ. Παπανδρέου αναχωρεί για το Παρίσι στις 6 Ιανουαρί­ου (ανήμερα των Φώτων) ώστε να συ­ναντηθεί εκ νέου με τον Σαρκοζί.

Διαμεσολαβητής

Οι Γάλλοι, βλέποντας την πρεμού­ρα της Αθήνας, «κόλλησαν» στις δια­πραγματεύσεις και την απαίτησή τους για την αγορά γαλλικών εξοπλιστικών προγραμμάτων προκειμένου να παί­ξουν τον ρόλο του διαμεσολαβητή.Παρά τη δραματική λιτότητα που μας έχει επιβληθεί, το εμπόριο όπλων παραμένει το υπ’ αριθμόν ένα συμφέ­ρον για τις Γαλλία και Γερμανία, με το Παρίσι ωστόσο να κοιτάζει πλέον τα του οίκου του, καθώς έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και εκ­θέσεις για υπερβολικό γαλλικό χρέος «που θα αυξηθεί απότομα τα επόμενα χρόνια».Τα πράγματα όμως είναι πλέον πολύ ζόρικα στην Ευρώπη για τον πρωθυ­πουργό και την κυβέρνηση και μάλιστα σε κορυφαίο επίπεδο. Τρανταχτό πα­ράδειγμα η περίπτωση του Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Αν και παραδοσιακός σύμμα­χος της Ελλάδας (παντός κυβερνητικού σχήματος μάλιστα), ο πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου έχει γυρίσει την πλάτη στον ομόλογό του της Ελλάδας.Μετά την έκταση που πήραν οι δηλώ­σεις του περί «διαφθοράς» στο περιθώ­ριο της συνόδου του ΔΝΤ τον περασμέ­νο Σεπτέμβριο και τον τρόπο που το δι­αχειρίστηκε η κυβέρνηση, το κλίμα χά­λασε. Για την ακρίβεια «πάγωσε» όταν ο πρόεδρος του Eurogroup αντιλήφθη­κε πως η ηγεσία της κυβέρνησης, παί­ζοντας το χαρτί της Ουάσιγκτον, προ­σπαθούσε να εκβιάσει αποφάσεις της ευρωζώνης με πρόσχημα την προθυμία του ΔΝΤ να μας... «εξυπηρετήσει» με διμερή δάνεια όποτε το χρειαστούμε.Ο Γιούνκερ, πρώτη φορά, δέχθηκε (μάλλον... επεδίωξε) να πάρει δημοσι­ότητα η συνάντησή του με τον πρόεδρο της Ν.Δ. Αντώνη Σαμαρά στο περιθώριο της συνεδρίασης του ΕΛΚ στις Βρυξέλ­λες. Την ίδια στιγμή μάλιστα αρνήθηκε συνάντηση με τον Γ. Παπανδρέου προφασιζόμενος φόρτο εργασίας λόγω της Συνόδου Κορυφής που βρισκόταν σε εξέλιξη.

Στρατιά μόνιμων επιτηρητών

Ενόψει ενός θερμού Ιανουαρίου, στη διάρκεια του οποίου μπορεί να κυριαρ­χήσουν οι απεργίες από τα - διαρκώς αυ­ξανόμενα - θιγόμενα στρώματα, η Κομισι­όν ετοιμάζεται να στείλει στρατιά μόνιμων επιτηρητών που θα δραστηριοποιηθούν σε όλους τους τομείς της οικονομίας, σε όλα τα καίρια υπουργεία και στον κρατικό φο-ροεισπρακτικό μηχανισμό.Οι επιτελείς της Κομισιόν - οι θέσεις των οποίων έχουν ήδη προκηρυχθεί – θε­ωρούνται «υπηρεσιακοί». Το πραγματικό παιχνίδι εξουσίας ασκούν όμως μεγαλο-παράγοντες του ΔΝΤ, οι οποίοι βρίσκο­νται μόνιμα στην Αθήνα (δεν τους ξέρει το ευρύ κοινό) και έχουν καθημερινές παρασκηνιακές επαφές με πρόσωπα που θεωρούν ότι μπορούν να επηρεάσουν τις εξελίξεις.Οι ελληνικές διαμαρτυρίες κατάφε­ραν μόνο να «χαρίσουν» στον Παπαν­δρέου έναν θερμό εναγκαλισμό κατά τη διάρκεια της οικογενειακής φωτο­γραφίας από πλευράς Γιούνκερ, άνευ όμως ουσίας. Το ίδιο συνέβη και με την περίφημη συνάντηση έξι λεπτών (όπως διέρρευσαν οι του Μαξίμου) που υποτί­θεται πως είχε ο πρωθυπουργός με την Άνγκελα Μέρκελ.Η συνάντηση αυ­τή δεν ήταν τίποτε άλλο από μια κουβέ­ντα... στα όρθια, την ώρα που έμπαινε η καγκελάριος στην αίθουσα του συμ­βουλίου και χαιρετούσε τους ηγέτες που βρίσκονταν ήδη εκεί. Οι κάμερες έδειξαν τον Παπανδρέου να μιλάει, τη Μέρκελ να κάνει ότι ακούει και μετά έγινε γνωστό ότι η συζήτηση περιστρε­φόταν γύρω από τη δράση των οίκων αξιολόγησης στην Ευρώπη. Ουδείς λό­γος δηλαδή για το θέμα της επιμήκυν­σης, το οποίο κυρίως ενδιέφερε την ελ­ληνική κυβέρνηση.Στην Ευρώπη παραμένει η εντύπωση ότι οι λεγόμενες «μεταρρυθμίσεις» αρ­γούν και ότι οι καθυστερήσεις ευνοούν τις κοινωνικές αντιδράσεις. Η Κομισιόν ενημερώνεται για τις εξελίξεις, αλλά και τις πολιτικές αντιδράσεις στα νομο­σχέδια - σκούπα τόσο εντός του ΠΑΣΟΚ όσο και στα άλλα κόμματα.Υψηλά ιστάμενος αξιωματούχος του Ταμείου ανέφερε ότι είναι θέμα χρόνου η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους και η νέα δανειοδότηση εκ μέρους του Ταμείου (μαζί με την επιμήκυνση) και ότι ο χρόνος θα εξαρτηθεί από τη συμπε­ριφορά των αγορών προς την Πορτογαλία και την Ισπανία και το πότε θα ξεκαθαρι­στεί «εάν επιβιώνουν εκτός μηχανισμού ή όχι».Πάντως, με τη συζήτηση του προϋπο­λογισμού στη Βουλή διαφάνηκε ότι η στε­λεχική βάση του ΠΑΣΟΚ έχει αρχίσει να θορυβείται με τη διάσταση που παίρνει η δυσαρέσκεια της κοινωνίας. Και άρχισαν να ενδιαφέρονται ενεργότερα για τα του μνημονίου, με αποτέλεσμα πολλοί να εκ­φράζουν επισήμως την άποψη ότι «τα νού­μερα δεν βγαίνουν».Το αξιοπερίεργο είναι ότι γραμμή αμ­φισβήτησης των στόχων του μνημονίου «άνοιξαν» ξαφνικά και μεγαλοεκδότες, μέσω τηλεοπτικών σταθμών και εφημε­ρίδων που μέχρι τώρα προωθούσαν στην κοινή γνώμη ότι το μνημόνιο ήταν η μόνη λύση. Προσέφεραν δε αμέριστη κάλυψη τόσο στις γκάφες του Παπακωνσταντίνου όσο και στις αντιφάσεις του Μαξίμου, που άλλα έλεγε και άλλα έκανε.

Πτώχευση και με τη βούλα

Οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής, με τη σύμφωνη γνώμη του Παπανδρέου, επικύρωσαν ουσιαστικά τις προτάσεις της Γερμανίας και πλέον, από το 2013 και μετά, όποια χώρα δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το χρέ­ος της θα προβαίνει σε εθελοντική ελεγχόμενη πτώ­χευση με παράλληλο κούρεμα των ομολόγων της και με τη συμμετοχή ιδιωτών.Να υπενθυμίσουμε ότι στη Σύνοδο του Οκτωβρίου, όταν είχε πρωτοτεθεί το θέμα, ο πρωθυπουργός δή­λωσε ότι τάσσεται κατά μιας τέτοιας πρότασης, «που ωθεί τις χώρες προς τη χρεοκοπία», και χαρακτήρισε τη στάση της Γερμανίας «αντι-ευρωπαϊκή». Τα παπα­γαλάκια, μάλιστα, διέρρεαν ότι ο Παπανδρέου σκό­πευε να ηγηθεί πρωτοβουλίας με τη συμμετοχή των χωρών του Νότου ώστε να μπλοκάρει τις γερμανικές βλέψεις.Τελικά τίποτε απ’ όλα αυτά δεν έγινε. Ο πρωθυπουργός στις Βρυξέλλες είπε σε όλα «ναι» φέρνοντας τη χώρα μας και επισήμως ένα βήμα πριν από την ελεγχόμενη πτώχευση. Και δεν του ζητήθηκε καμία ευθύνη. Δεν υπήρξε καμία στρατηγική, θέση ή «πάλη» υπέρ των συμφερόντων της Ελλάδας. Ακόμη μια φορά ήμασταν απλοί παρατηρητές των εξελίξεων, οι οποίες τρέχουν εις βάρος του συμφέροντος της χώρας και των Ελλήνων πολιτών.Κατά τα άλλα, ο πρωθυπουργός, ο οποίος είχε δώσει εντολή στον υπουργό Οικονομικών να περάσει τα δύ­σκολα νομοσχέδια μέσα στις γιορτές, όταν ο πολύς κόσμος θα αδιαφορεί για την ειδησεογραφία, μόλις προχθές, ίσως υπό το βάρος της έντονης κριτικής από κομματικούς βουλευτές στη συζήτηση για τον προϋ­πολογισμό, μετέθεσε τις ρυθμίσεις για το άνοιγμα των «κλειστών» επαγγελμάτων για μετά τις γιορτές. Τίποτε δεν είναι πλέον εύκολο για την κυβέρνηση, η οποία, όπως όλα δείχνουν, βολοδέρνει... ακυβέρνητη!


topontiki

Συλλήψεις για λαθραία τσιγάρα στην Ηγουμενίτσα


Στο πλαίσιο των συστηματικών και εντατικών προσπαθειών, που καταβάλουν τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, για την καταπολέμηση των οργανωμένων μορφών εγκληματικότητας και ειδικότερα της λαθρεμπορίας τσιγάρων, συνελήφθησαν, σήμερα στις 00.10 τα ξημερώματα, στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, από προσωπικό της τοπικής Λιμενικής Αρχής, πριν την επιβίβασή τους σε Επιβατηγό-Οχηματαγωγό πλοίο με προορισμό την Ιταλία, ένας 47χρονος αλλοδαπός οδηγός Ι.Χ.Ε. οχήματος και ο 25χρονος αλλοδαπός συνοδηγός, διότι μετέφεραν, σε ειδικά διαμορφωμένη κρύπτη, στο πορτμπαγκάζ και στους μασπιέδες (δεξιά και αριστερά του οχήματος), συνολικά 662 πακέτα τσιγάρων, χωρίς νόμιμα παραστατικά κατοχής και διακίνησης.Προανάκριση, κατά την αυτόφωρη διαδικασία, διενεργείται από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηγουμενίτσας, ενώ το φορτηγό όχημα και η εν λόγω ποσότητα λαθραίων τσιγάρων, κατασχέθηκαν.

Αύριο η ορκωμοσία του Νέου Δημοτικού Συμβουλίου Μετσόβου


Σας γνωστοποιούμε ότι η ορκωμοσία του Νέου Δημοτικού Συμβουλίου Μετσόβου θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 26 Δεκεμβρίου στις 11:00 στο Κλειστό Γυμναστήριο στην Αγία Τριάδα .Παρακαλούμε για τη παρουσία όλων.

Ο νέος Δήμαρχος
Ν. Τσομπίκος

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΑΠ'ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ


Με έθιμα και παραδόσεις που έχουν τις ρίζες τους βαθιά πίσω στο χρόνο, ετοιμάζονται όλες οι περιοχές της Ελλάδας να υποδεχτούν τη γέννηση του Χριστού. Πόλεις και χωριά σε όλη τη χώρα "στολίστηκαν", φωτίστηκαν και οι προετοιμασίες για την άφιξη της πιο χαρούμενης γιορτής της Χριστιανοσύνης "ντύνονται" με μελωδίες και παίρνουν άρωμα από τις κουζίνες των νοικοκυριών.Στα χωριά της βόρειας Ελλάδας, από τις παραμονές των εορτών ο νοικοκύρης ψάχνει στα χωράφια και διαλέγει το πιο όμορφο, το πιο γερό, το πιο χοντρό ξύλο από πεύκο ή ελιά και το πάει σπίτι του. Αυτό ονομάζεται Χριστόξυλο και είναι το ξύλο που θα καίει για όλο το δωδεκαήμερο των εορτών, από τα Χριστούγεννα μέχρι και τα Φώτα, στο τζάκι του σπιτιού. Η στάχτη των ξύλων αυτών προφύλασσε το σπίτι και τα χωράφια από κάθε κακό.Πριν ο νοικοκύρης φέρει το Χριστόξυλο, η νοικοκυρά φροντίζει να έχει καθαρίσει το σπίτι και με ιδιαίτερη προσοχή το τζάκι, ώστε να μη μείνει ούτε ίχνος από την παλιά στάχτη.Καθαρίζουν ακόμη και την καπνοδόχο, για να μή βρίσκουν πατήματα να κατέβουν οι καλικάντζαροι, τα κακά δαιμόνια, όπως λένε στα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα παραμύθια. Το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων, όταν όλη η οικογένεια θα είναι μαζεμένη γύρω από το τζάκι, ο νοικοκύρης του σπιτιού ανάβει την καινούρια φωτιά και μπαίνει στην εστία το Χριστόξυλο. Σύμφωνα με τις παραδόσεις του λαού, καθώς καίγεται το Χριστόξυλο, ζεσταίνεται ο Χριστός στη φάτνη Του. Σε κάθε σπιτικό, οι νοικοκυραίοι προσπαθούν το Χριστόξυλο να καίει μέχρι τα Φώτα.Στις περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης εμφανίζεται το έθιμο των μεταμφιέσεων, που φαίνεται πως έχει σχέση με τους καλικάντζαρους.Στα χωριά Πλατανιά και Σιταγροί του Νομού Δράμας συναντάμε το έθιμο των Μωμόγερων, το οποίο προέρχεται από του Πόντιους πρόσφυγες. Η ονομασία έχει τις ρίζες της στις λέξεις μίμος ή μώμος και γέρος και συνδέεται με τις μιμητικές κινήσεις των πρωταγωνιστών. Αυτοί, φορώντας τομάρια ζώων - λύκων, τράγων ή άλλων - ή ντυμένοι με στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά, έχουν τη μορφή γεροντικών προσώπων. Οι Μωμόγεροι εμφανίζονται καθ' όλη τη διάρκεια του δωδεκαημέρου των εορτών, και προσδοκώντας τύχη για τη νέα χρονιά, γυρίζουν σε παρέες στους δρόμους των χωριών και τραγουδούν τα κάλαντα ή άλλους ευχετικούς στίχους. Όταν δύο παρέες συναντηθούν, κάνουν ψευτοπόλεμο μεταξύ τους, ώσπου η μία ομάδα να νικήσει και η άλλη να δηλώσει υποταγή.

ΡΑΓΚΟΥΤΣΑΡΙΑ

Παραλλαγές του ίδιου εθίμου συναντώνται σε χωριά της Κοζάνης και της Καστοριάς, με την ονομασία Ραγκουτσάρια.Στην Πέλλα αναβιώνει το έθιμο της "Κόλιντα Μπάμπω", όπου οι κάτοικοι ανάβουν φωτιές φωνάζοντας "κόλιντα μπάμπω", που σημαίνει "σφάζουν γιαγιά". Σύμφωνα με το έθιμο, οι φωτιές ανάβουν για να μάθουν οι άνθρωποι για τη σφαγή του Ηρώδη και να προφυλαχτούν.Στη Σιάτιστα Κοζάνης αναβιώνουν οι "κλαδαριές", φωτιές που ανάβονται για να ζεστάνουν τον Χριστό, τα "κόλιαντα", κάλαντα στο τοπικό σιατιστινό ιδίωμα, και τα "μπουμπουσάρια", τα καρναβάλια με το καθαρά σιατιστινό Αϊβασιλιάτικο χορό.Στη Φλώρινα, οι κάτοικοι υποδέχονται τη γέννηση του Χριστού ανάβοντας μεγάλες φωτιές στις 12 τα μεσάνυχτα, που συμβολίζουν τη φωτιά που άναψαν οι ποιμένες της Βηθλεέμ για να ζεσταθεί ο νεογέννητος Χριστός. Φωτιές ανάβουν επίσης και το βράδυ της Πρωτοχρονιάς.Ένα από τα σημαντικότερα χριστουγεννιάτικα έθιμα της Θεσσαλίας είναι το σφάξιμο του γουρουνιού. Η προετοιμασία για το σφάξιμο γινόταν με εξαιρετική φροντίδα, ενώ επακολουθούσε γλέντι μέχρι τα ξημερώματα, για να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία την επόμενη και τη μεθεπόμενη μέρα. Τρεις-τέσσερις συγγενικές οικογένειες καθόριζαν με τη σειρά ποιά ημέρα θα έσφαζε το γουρούνι της. Η ημέρα αυτή καθιερώθηκε ως "γουρουνοχαρά ή γρουνουχαρά". Όταν μάλιστα προσκαλούσαν κάποιον, δεν έλεγαν "έλα να σφάξουμε το γουρούνι", αλλά "έλα, έχουμε γουρουνοχαρά".Τα μεσάνυχτα της παραμονής των Χριστουγέννων γίνεται το λεγόμενο "τάισμα" της βρύσης. Οι κοπέλες, τα χαράματα των Χριστουγέννων, πηγαίνουν στην πιο κοντινή βρύση "για να κλέψουν το άκραντο νερό". Το λένε άκραντο, δηλαδή αμίλητο, γιατί δε βγάζουν λέξη σ' όλη τη διαδρομή. Αλείφουν τις βρύσες του χωριού με βούτυρο και μέλι, με την ευχή, όπως τρέχει το νερό να τρέχει και η προκοπή στο σπίτι τον καινούργιο χρόνο και όπως γλυκό είναι το μέλι, έτσι γλυκιά να είναι και η ζωή τους.Για να έχουν καλή σοδειά, όταν φτάνουν εκεί, την "ταΐζουν", με διάφορες λιχουδιές, όπως βούτυρο, ψωμί, τυρί, όσπρια ή κλαδί ελιάς. Έλεγαν μάλιστα πως όποια θα πήγαινε πρώτη στη βρύση, αυτή θα στεκόταν και η πιο τυχερή ολόκληρο το χρόνο. Έπειτα ρίχνουν στη στάμνα ένα βατόφυλλο και τρία χαλίκια, "κλέβουν νερό" και γυρίζουν στα σπίτια τους πάλι αμίλητες μέχρι να πιούνε όλοι από το άκραντο νερό. Με το ίδιο νερό ραντίζουν και τις τέσσερις γωνίες του σπιτιού, ενώ σκορπούν στο σπίτι και τα τρία χαλίκια.

ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Σε πολλά χωριά της Θεσσαλίας, επιστρέφοντας από την εκκλησία στο σπίτι, τα κορίτσια βάζουν παραδίπλα στο αναμμένο τζάκι κλωνάρια κέδρου που τα ξεδιαλέγουν, ενώ τα αγόρια τοποθετούν κλαδιά από αγριοκερασιά. Τα μικρά αυτά κλαδιά δέντρων αντιπροσωπεύουν τις προσωπικές τους επιθυμίες για την πραγματοποίηση μιας όμορφης ζωής. Φροντίζουν μάλιστα τα κλαδιά αυτά να είναι λυγερά και παρακολουθούν με ενδιαφέρον ποιο κλωνάρι θα καεί πρώτο, καθώς λένε πως αυτό είναι καλό σημάδι για το κορίτσι ή το αγόρι, αντίστοιχα, και συγκεκριμένα πως θα είναι αυτό που θα παντρευτεί πρώτο.

ΗΠΕΙΡΟΣ


"Tο αναμμένο πουρνάρι" είναι μια ωραία συνήθεια που βασίζεται σε μια παλιά παράδοση στην Ηπειρο. Όταν γεννήθηκε ο Χριστός και πήγαν, λέει, οι βοσκοί να προσκυνήσουν, ήταν νύχτα σκοτεινή. Βρήκαν κάπου ένα ξερό πουρνάρι κι έκοψαν τα κλαδιά του. Πήρε ο καθένας από ένα κλαδί στο χέρι, του έβαλε φωτιά και γέμισε το σκοτεινό βουνό χαρούμενες φωτιές και τριξίματα και κρότους. Από τότε, λοιπόν, έχουν τη συνήθεια στα χωριά της Άρτας, όποιος πάει στο σπίτι του γείτονα, για να πει τα χρόνια πολλά, καθώς και όλα τα παιδιά τα παντρεμένα, που θα πάνε στο πατρικό τους, για να φιλήσουν το χέρι του πατέρα και της μάνας τους, να κρατούν ένα κλαρί πουρνάρι, ή ό,τι άλλο δεντρικό που καίει τρίζοντας. Στο δρόμο το ανάβουν και το πηγαίνουν έτσι αναμμένο στο πατρικό τους σπίτι και γεμίζουν χαρούμενες φωτιές και κρότους τα σκοτεινά δρομάκια του χωριού.Στα Γιάννενα δεν κρατούν ολόκληρο το πουρνάρι αναμμένο στο χέρι τους, αλλά κρατούν στη χούφτα τους μια χεριά δαφνόφυλλα και πουρναρόφυλλα, που τα πετούν στο τζάκι, μόλις μπούνε και καλημερίζουν. Κι όταν τα φύλλα τα ξερά πιάσουν φωτιά κι αρχίσουν να τρίζουν και να πετάνε σπίθες, εύχονται: "Αρνιά, κατσίκια, νύφες και γαμπρούς!" Αυτή είναι η καλύτερη ευχή για κάθε νοικοκύρη. Να προκόβουν τα κοπάδια του, να πληθαίνει η φαμελιά του, να μεγαλώνουν τα κορίτσια και τα παλικάρια του, να του φέρνουν στο σπίτι νύφες και γαμπρούς, να του δώσουν εγγόνια που δε θ' αφήσουν τ' όνομα το πατρικό να σβήσει.

ΚΡΗΤΗ
Το ζύμωμα του χριστόψωμου θεωρείται έργο θείο και είναι έθιμο καθαρά Χριστιανικό στην Κρήτη. Οι γυναίκες φτιάχνουν τη ζύμη με ιδιαίτερη ευλάβεια και υπομονή. Το ζύμωμα είναι μια ιεροτελεστία. Χρησιμοποιούν ακριβά υλικά, όπως ψιλοκοσκινισμένο αλεύρι, ροδόνερο, μέλι, σουσάμι, κανέλα και γαρίφαλα, και κατά τη διάρκεια του ζυμώματος λένε: "Ο Χριστός γεννιέται, το φως ανεβαίνει, το προζύμι για να γένει." Πλάθουν το ζυμάρι και παίρνουν τη μισή ζύμη και φτιάχνουν μια κουλούρα. Με την υπόλοιπη φτιάχνουν σταυρό με λουρίδες απ' τη ζύμη. Στο κέντρο βάζουν ένα άσπαστο καρύδι ή ένα αυγό, συμβολίζοντας τη γονιμότητα.Για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, το Χριστόψωμο είναι ευλογημένο ψωμί, αφού αυτό θα στηρίξει τη ζωή του νοικοκύρη και της οικογένειάς του. Το κόβουν ανήμερα τα Χριστούγεννα, δίνοντας πολλές ευχές.

ΖΑΚΥΝΘΟΣ
Κάθε περιοχή της Ελλάδας έχει τα δικά της έθιμα, τα οποία έρχονται από τα βάθη των αιώνων και συνεχίζονται από γενιά σε γενιά. Στη Ζάκυνθο, ένα νησί που υπήρξε για πολλούς αιώνες σταυροδρόμι λαών και πολιτισμών τα έθιμα σχηματοποιήθηκαν στην διαδρομή του χρόνου με διάχυτες τις επιρροές της θρησκευτικής μας παράδοσης αλλά με στοιχεία τόσο από την ανατολική ορθόδοξη εκκλησία όσο και από τη δυτική καθολική εκκλησία.Για πολλούς αιώνες το νησί ήταν κάτω από την κυριαρχία Λατίνων, Ενετών, Γάλλων και Αγγλών και οι επιδράσεις από τα έθιμα της τότε άρχουσας τάξης πέρασαν σταδιακά στα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα και αφομοιώθηκαν από τον απλό λαό. Το γεγονός ότι οι κατά καιρούς κατακτητές υπήρξαν ομόθρησκοι με το ντόπιο πληθυσμό επέτρεψε να μεταλαμπαδευτούν έθιμα και παραδόσεις με αναγεννησιακά και πρώϊμα ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά.Ιδιαίτερα σημαντικη υπήρξε η επιροή των Ενετών που είχαν ενσωματώσει τη Ζάκυνθο και όλα τα Ιόνια νησιά στο διοικητικό σύστημα της "Γαληνοτάτης δημοκρατίας του Αγίου Μάρκου" για τρείς περίπου αιώνες.Πριν τον εορτασμό της γέννησης του Χριστού, προηγείται ένα σαραντάημερο νηστείας, σωματικής και πνευματικής, που αρχίζει από τις 14 Νοεμβρίου και τελειώνει στις 24 Δεκεμβρίου.Η ήμερα της παραμονής των Χριστουγέννων είναι μία από τις σημαντικότερες μέρες του χρόνου για κάθε Ζακυνθινή οικογένεια. Όλα τα μέλη της μαζεύονται στο πατρικό σπίτι της οικογένειας ώστε να κόψουν όλοι μαζί την Ζακυνθινή παραμονιάτικη κουλούρα των Χριστουγέννων.Η ζακυνθινή κουλούρα είναι μοναδικό έθιμο στο νησί και αποτελεί μια πραγματική ιεροτελεστία για κάθε σπίτι. Συμβολίζει την ενότητα της οικογένειας και την πίστη στη γέννηση του θεανθρώπου.Την διαδικασία της κοπής την αναλαμβάνει το γηραιότερο μέλος της οικογένειας. Αυτό παίρνει της κουλούρα στα χέρια του, την κρατάει από την κάτω πλευρά της, την βάζει πάνω από το τζάκι ή σε μια γωνία του σπιτιού και με ένα ποτήρι κρασί αλλά και με λάδι, την βρέχει από πάνω σχηματίζοντας έναν σταυρό. Χαράματα της προπαραμονής των Χριστουγέννων η νοικοκυρά έχει ξεκινήσει το ζύμωμα ενώ έχει αρχίσει να ζεσταίνει τον φούρνο για το ψήσιμο των χριστόψωμων (κουλούρων).Αφού σταυρώσει τρεις φορές τα υλικά μέσα στη σκάφη αρχίζει και ζυμώνει το προζύμι και αργότερα ζυμώνει τα χριστόψωμα. Ένα ξεχωριστό χριστόψωμο με τρύπα στη μέση θα είναι η περίφημη Ζακυνθινή παραμονιάτικη κουλούρα των Χριστουγέννων. που μέσα βάζει ένα κέρμα ή όπως το ονομάζουν οι ντόπιοι "ηύρεμα".Πάνω στο τραπέζι, την παραμονή των Χριστουγέννων, το μόνα φαγητά που υπάρχουν είναι μπρόκολα και ελιές.Οταν έρθει η ώρα της κοπής της κουλούρας, όλοι κάθονται στο τραπέζι και ο αρχηγός της οικογένειας, αρχίζει να κόβει από τυχαίο σημείο την κουλούρα. Το πρώτο κομμάτι είναι του Χριστού ή του φτωχού, το δεύτερο του σπιτιού και τα άλλα των υπολοίπων μελών της οικογένειας, πάντα κατά σειρά ηλικίας, από το μεγαλύτερο προς το μικρότερο.Την ίδια μέρα το μεσημέρι, όλη η οικογένεια μαζεύεται γύρω από το τραπέζι και περιμένουν με λαχτάρα τις νοικοκυρές του σπιτιού να φέρουν τη βραστή γαλοπούλα, αυγολέμονο και φυσικά το κρασί.Η Ζακυνθινή παραμονιάτικη κουλούρα των Χριστουγέννων, σύμφωνα με μια παλιά τοπική παράδοση, συμβολίζει το άστρο της Βηθλεέμ, που οδήγησε τους τρεις Μάγους στο Σπήλαιο της Γέννησης.Το "ηύρεμα" συμβολίζει το Θείο Βρέφος. Το κρασί και το λάδι, που ρίχνει ο σπιτονοικοκύρης στη φωτιά από το κέντρο της κουλούρας, συμβολίζουν τα δώρα των Μάγων.Η φλόγα που φουντώνει στιγμιαία, δείχνει την Ανάσταση του Ιησού και την απολύτρωση των Πρωτοπλάστων. Τέλος οι πυροβολισμοί που ρίχνονται και λένε "για τον Ηρώδη", δείχνουν την αγανάκτηση των ανθρώπων για τον καταχθόνιο διώχτη του νεογέννητου Χριστού.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Ο ερχομός των Χριστουγέννων και του νέου χρόνου συνοδεύεται από αρχαία έθιμα και προλήψεις, που εναλλάσσονται σε κάθε περιοχή της Ελλάδας. Στις Σέρρες, συναντάμε ακόμη και σήμερα το "πάντρεμα" του παρελθόντος και του παρόντος, με έθιμα και παραδόσεις που εκφράζουν τον λαϊκό μας πολιτισμό και προωθούν ήθη κι αξίες που έχουν "ξεθωριάσει" στο πέρασμα του χρόνου.Στα Καλά Δένδρα του δήμου Λευκώνα, την παραμονή των Χριστουγέννων, έχουν την τιμητική τους οι ηλικιωμένοι, που βγαίνουν και λένε τα κάλαντα, δεχόμενοι για κέρασμα κρασί και ξυλοκέρατα.
Το "Χριστόξυλο" και το "Πάντρεμα της Φωτιάς"
Το "Χριστόξυλο" και το "Πάντρεμα της Φωτιάς" είναι δύο, όχι και τόσο γνωστά Χριστουγεννιάτικα έθιμα που τα συναντάμε κυρίως στην Μακεδονία, στα χωριά του δήμου Νιγρίτας.Το "Χριστόξυλο" είναι το πρώτο κούτσουρο που θα καεί στο τζάκι το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων, αφού το πρωί της ίδιας μέρας καθαριστεί το τζάκι επιμελώς. Κατά το έθιμο, χρησιμοποιείται για "Χριστόξυλο" οποιοδήποτε μεγάλο ξύλο ή κούτσουρο.Το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων, αφού έχει συγκεντρωθεί όλη η οικογένεια γύρω από το τζάκι, ανάβεται το "Χριστόξυλο" και έως τα Θεοφάνεια η φωτιά στο τζάκι δεν πρέπει να σβήσει.Μ' αυτόν τον τρόπο πιστεύεται ότι μένουν έξω από το σπίτι οι καλικάτζαροι, που εκείνες τις μέρες βρίσκονται πάνω στη γη. Για τη φωτιά που προσφέρει το "Χριστόξυλο" την παραμονή των Χριστουγέννων η λαϊκή παράδοση λέει ότι ζεσταίνει τον νεογέννητο Χριστό στη Φάτνη.Η στάχτη που δημιουργείτε στο τζάκι εκείνες τις ημέρες (από τα Χριστούγεννα έως τα Φώτα) θεωρείται πως διώχνει το κακό και γι' αυτό σκορπίζεται γύρω από το σπίτι, τους στάβλους αλλά και στα χωράφια.

Χριστόψωμο

Το "ψωμί του Χριστού" ως έθιμο το συναντάμε κυρίως στα Δαρναχώρια. Γίνεται, την παραμονή των Χριστουγέννων, από τη νοικοκυρά του σπιτιού, με ιδιαίτερη ευλάβεια και με ειδική μαγιά (από ξερό βασιλικό κ.ά).Απαραίτητος επάνω, είναι χαραγμένος ο σταυρός. Γύρω - γύρω υπάρχουν διάφορα διακοσμητικά, σκαλιστά στο ζυμάρι ή πρόσθετα στολίδια.Την παραμονή των Χριστουγέννων, ο νοικοκύρης παίρνει το χριστόψωμο, το σταυρώνει και το κόβει. Η οικογένεια είναι μαζεμένη στο σπίτι. Σε λίγο θα αρχίσει η προ του τέλους νηστίσιμη μυσταγωγία. Το τραπέζι στρώνεται: στη μέση το χριστόψωμο, φασόλια μαγειρεμένα δίχως λάδι για την ημέρα αυτή, τουρσιά λάχανο, ντομάτες, πιπεριές, καρπουζάκια, σέλινο, καρότο και κρασί κόκκινο του σπιτιού.Γύρω από το χριστόψωμο υπάρχουν και άλλες παραδόσεις. Όλα αυτά αναφέρονται στην ενότητα της Εκκλησίας και των λαών, με συμβολικό πρότυπο την ένωση των κόκκων του σίτου σ΄ ένα ψωμί.Κάποτε, οι Σαρακατσάνοι τσοπάνηδες έφτιαχναν δύο χριστόψωμα. Το πρώτο, το καλύτερο και με τα πιο πολλά κεντίδια, είναι για το Χριστό "για να τους φυλάει και να τους βλογάει". Πάνω του σκαλίζουν ένα μεγάλο σταυρό - φεγγάρι με πέντε λουλούδια.Το δεύτερο, η τρανή Χριστοκουλούρα ή Ψωμί του Χριστού, είναι για τα πρόβατα. Έτσι τα τιμά ο βοσκός και τα βλογά ο Χριστός. Στη Χριστοκουλούρα παριστάνεται με ζύμη, όλη η ζωή της στάνης, δηλαδή η μάντρα, τα πρόβατα, οι βοσκοί κ.ά.

Χριστουγεννιάτικο χοιρινό
Ανήμερα των Χριστουγέννων αναβιώνει η κατάνυξη του Χριστουγεννιάτικου χοιρινού. Γίνεται το πρωί, μετά τη Θεία Λειτουργία, οπότε η παράδοση θέλει να τρώει η οικογένεια για πρωινό, τηγανητό χοιρινό, το οποίο συνοδεύεται με κόκκινο κρασί και μια τηγανιά ψιλοκομμένες πατάτες.Πρόκειται για ένα έθιμο που ποτέ δεν έγινε γνωστό από πού είναι οι ρίζες του, αλλά παραμένει ζωντανό και προσφιλές για όσους έχουν ξυπνήσει από το …χριστουγεννιάτικο ρεβεγιόν.

Ευχές από τον Μιχάλη Παντούλα


Αγαπητοί φίλοι,
Στην παρούσα πολιτική συγκυρία, αντί τυπικών ευχών για τα Χριστούγεννα και το Νέο Έτος, επιτρέψτε μου να σας κάνω κοινωνούς ενός κειμένου, στο πρωτότυπο και σε ελεύθερη απόδοση, που προέρχεται από την Πολιτεία του Πλάτωνος. Ο Σωκράτης, απευθυνόμενος στο Γλαύκωνα, με σκοπό να αναλύσει το σχέδιό του για την ιδανική πόλη - κράτος, περιγράφει τα χαρακτηριστικά του άξιου και ενάρετου άρχοντα, που πρέπει να την κυβερνά.Το συγκεκριμένο κείμενο πολιτικής αυτογνωσίας είναι εξαιρετικά επίκαιρο, παρόλο που γράφτηκε πριν από δύο χιλιάδες τετρακόσια, περίπου, χρόνια. Και τούτο γιατί στους σύγχρονους καιρούς οι πολίτες μένουν έκπληκτοι μπροστά σε φαινόμενα διαφθοράς προσώπων, που άσκησαν εξουσία και στην αδυναμία της πολιτείας να τα αποκαλύψει και να τα τιμωρήσει παραδειγματικά.Χρόνια Πολλά, με υγεία και αξιοπρέπεια.

Εγκάρδια
Μιχάλης Χρ. Παντούλας

«Για τους παρακάτω λόγους, λοιπόν, του τόνισα ότι η άσκηση της εξουσίας από ενάρετους ανθρώπους δεν γίνεται ούτε για να κερδίσουν οι ίδιοι χρήματα, ούτε για να αποκτήσουν δόξα. Οι τίμιοι άρχοντες ούτε κρατικοί υπάλληλοι θέλουν να θεωρούνται, εισπράττοντας μισθό λόγω του αξιώματος τους, ούτε κλέφτες, παίρνοντας κρυφά χρήματα εκμεταλλευόμενοι την εξουσία που έχουν. Κι ούτε πάλι επιδιώκουν τη δόξα, γιατί δεν τους ενδιαφέρει. Τους άξιους πολίτες πρέπει να τους εξαναγκάζει κανείς, προκειμένου να πεισθούν να γίνουν άρχοντες. Επομένως, για εκείνον που με τη θέλησή του επιλέγει να αναλάβει κυβερνητική εξουσία, χωρίς να περιμένει να τον πιέσουν οι συμπολίτες του, αυτό να θεωρείται απρεπές από μέρους του. Η πιο μεγάλη, πάντως, τιμωρία είναι να εξουσιάζεσαι από κάποιον χειρότερο από εσένα, τη στιγμή που ο ίδιος αρνείσαι να γίνεις άρχοντας της πόλης. Μου φαίνεται ότι οι άξιοι άνθρωποι από το φόβο, μήπως και τιμωρηθούν γι΄ αυτή τους τη στάση, δέχονται τελικώς να κυβερνήσουν. Αναλαμβάνουν τότε αυτό το καθήκον όχι γιατί το θέλουν, αλλά επειδή το επιβάλλει η ανάγκη, αφού η ανάθεσή του δεν θα μπορούσε να γίνει σε καλύτερους ή όμοιούς τους. Φαίνεται πως αν δημιουργούνταν μια πόλη από σωστούς ανθρώπους, τότε η αποφυγή άσκησης εξουσίας θα ήταν πολυπόθητη, όπως τώρα πολυπόθητη είναι η άσκησή της. Θα γινόταν έτσι ολοφάνερο πως ο καλός άρχοντας, πράγματι δεν επιδιώκει το προσωπικό του συμφέρον, αλλά το συμφέρον του πολίτη που κυβερνά...»

Ευχές και Χρόνια Πολλά από τη Γενική Γραμματέα Περιφέρειας Ηπείρου


Αγαπητοί μου Ηπειρώτες,
Βρέθηκα στην Ήπειρο, πριν από έναν ακριβώς χρόνο, σε μια δύσκολη για τη χώρα και τον τόπο συγκυρία, καθώς διανύουμε περίοδο βαθειάς οικονομικής κρίσης.Ως η τελευταία Γενική Γραμματέας της Περιφέρειας Ηπείρου, νιώθω μεγάλη τιμή και βαριά την ευθύνη που κατάφερα ν’ ανταποκριθώ στη δύσκολη και κρίσιμη αποστολή ευθύνης που μου ανέθεσε ο Πρωθυπουργός.Σε αυτή την προσπάθεια όμως δεν ήμουν μόνη.Είχα την αμέριστη στήριξη και την εποικοδομητική συνεργασία όλων των βουλευτών, όλων των αυτοδιοικητικών, πολιτικών, κοινωνικών φορέων αλλά και του συνόλου των πολιτών της περιοχής, τους οποίους και δημόσια ευχαριστώ.Όλοι μαζί τηρήσαμε τις δεσμεύσεις μας και εργαστήκαμε μεθοδικά και αποτελεσματικά για το κοινό μας όραμα.Με την ευκαιρία των Άγιων Ημερών, εύχομαι σε όλους τους πολίτες της Ηπείρου και ιδιαίτερα σε όλους τους απόδημους Ηπειρώτες, Χρόνια Πολλά και Καλά Χριστούγεννα.Ευελπιστώ το ελπιδοφόρο μήνυμα των ημερών να ενδυναμώσει την πίστη και την ελπίδα για τη δικαίωση των αγώνων μας. Ας αποτελέσει το όραμα της ειρήνης, της δικαιοσύνης και της πανανθρώπινης αγάπης, τον οδηγό μας για ένα καλύτερο αύριο.

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΑΣΤΑ

Ευχές Α. Καχριμάνη για τις εορτές των Χριστουγέννων


Τις ευχές του προς τους Ηπειρώτες για τα Χριστούγεννα έδωσε σήμερα ο Νομάρχης Ιωαννίνων και νεοεκλεγείς Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης με δήλωσή του προς τα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης. Μεταξύ άλλων τόνισε: «Θέλω να ευχηθώ σε όλους τους Ηπειρώτες και σε όλο τον κόσμο Χρόνια Πολλά και Καλά Χριστούγεννα. Όλους μας διακατέχουν πολλές σκέψεις και το μυαλό μας είναι στο τι μέλλει γενέσθαι με τις δυσκολίες που περνάει η πατρίδα μας. Από την πλευρά μας θα αγωνιστούμε με κοινωνική αλληλεγγύη και πάνω από όλα για το συμφέρον του τόπου σε όλα τα θέματα και πιστεύω ότι παρά τις μεγάλες δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουμε, θα μπορέσουμε στο τέλος να έχουμε ένα θετικό απολογισμό. Βλέπουμε ότι όλοι σκέφτονται, όλοι είναι προβληματισμένοι: Ένα θέλω να τους πω, ότι εμείς θα είμαστε αρωγοί σε ο,τι μπορούμε και σε ο, τι περνάει από το χέρι μας για να περάσουμε όλοι μαζί τα δύσκολα που μας περιμένουν. Χρόνια Πολλά και η Γέννηση του Θεανθρώπου να δώσει αυτές τις ημέρες μια ανακούφιση σε όλους που τη χρειάζονται».

ΕΥΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΤΣΟΒΟ


Ο Αη Βασίλης κίνησε για νάρθει στην Ελλάδα
Και φόρτωσε το έλκηθρο φακές και φασολάδα
Γιατί του είπαν πως εδώ έχει μεγάλη κρίση
Και τον χειμώνα που έρχεται η λόρδα θα μας σκίσει!

Από το Μέτσοβο ευχές εγώ προσωπικά
Θα ευχηθώ στους φίλους μου να είσαστε καλά
Όλα περνάνε γρήγορα αν το σκεφτεί κανείς
πως δίπλα μας ο ο γείτονας είναι πιο δυστυχής!

Κι άμα δεν φτάνουν τα λεφτά φέτος για γαλοπούλα
Τη βγάζουμε με τραχανά και γεμιστή κοτούλα
Αρκεί να είμαστε γεροί και όλοι στο τραπέζι
Κι η μελωδία της χαράς... μες τη καρδιά να παίζει!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ - ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ - ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΤΕ ΚΑΛΑ
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΤΣΩΡΑ

Μηνύματα αισιοδοξίας


Στην τρέχουσα συγκυρία αναφέρονται τα μηνύματα των Προκαθημένων των Ορθόδοξων Εκκλησιών για τα Χριστούγεννα. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος τονίζει ότι η φωνή της εκκλησίας είναι γλυκιά μέσα στην οικονομική, κοινωνική και κυρίως όπως αναφέρει, πνευματική κρίση.Από τη μεριά του, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, μας καλεί να μην αφήσουμε τη θλίψη και την αγωνία να φωλιάσει στις καρδιές μας.Ακόμη, ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος, επισημαίνει ότι το μοναδικό και ανεπανάληπτο γεγονός της γέννησης, ανέτρεψε την ιστορία της ανθρωπότητας κατά τρόπο επαναστατικό.Καθαρότητα και αγνότητα ως αντίδοτο στη διαφθορά, συνιστά ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας, Αναστάσιος.Τέλος, μήνυμα απελευθέρωσης από τη βία, τη φτώχια και την αρρώστια, χαρακτηρίζει τη Θεία Γέννηση, ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, Δημήτριος.

Καλά Χριστούγεννα!


Το αισιόδοξο μήνυμα της έλευσης του Θεανθρώπου γιορτάζει σήμερα ολόκληρη η Χριστιανοσύνη, με ιδιαίτερη λαμπρότητα και θρησκευτική ευλάβεια, παρά την γενικότερη κρίση που πλήττει όλη σχεδόν την ανθρωπότητα. Οι καμπάνες κτυπούν χαρμόσυνα από το πρωί σε όλη τη χώρα και χιλιάδες πιστών προσήλθαν στις εκκλησίες για να γιορτάσουν τη γέννηση του Χριστού.Έστω και περιορισμένες, οι ετοιμασίες υποδοχής της γέννησης του Χριστού έγιναν στο πλαίσιο των εθίμων της ελληνικής παράδοσης, της εμπλουτισμένης με έθιμα άλλων λαών.Μυρωδιές από Χριστόψωμα, μελομακάρονα και κουραμπιέδες, σπίτια στολισμένα με δεντράκια, οικογένειες μαζεμένες γύρω από το στρωμένο τραπέζι, συνταγές από την ελληνική παράδοση, άλλα τώρα πια και από τη διεθνή κουζίνα, γεμίζουν τα ελληνικά σπίτια.Το «Δωδεκαήμερο» είναι έννοια διαχρονική και δεισιδαιμονική, που τη γνωρίζουν και τη χρησιμοποιούν, όχι μόνον οι Έλληνες, αλλά και οι άλλοι χριστιανικοί λαοί (Douze jours, I Dodici giorni, the Twelve days). Για να ξορκίσουν το κακό οι χριστιανοί στολίζουν και φωτίζουν τα σπίτια τους. Κατά τόπους, δε, τηρούν διάφορα έθιμα για τον ίδιο λόγο.Στην Ελλάδα οι προετοιμασίες για τη γέννηση του Χριστού ξεκινούν από την παραμονή, ψάλλοντας τα κάλαντα και παρασκευάζοντας τα εδέσματα για το γιορτινό τραπέζι. Την παραμονή των Χριστουγέννων οι δρόμοι πλημμυρίζουν από τις φωνές των παιδιών που τραγουδούν «καλήν ημέραν άρχοντες ...». Οι «νοικοκυραίοι» τούς ανταμείβουν τώρα πια με χρήματα. Παλιότερα το ... αντίτιμο της ευχής ήταν καρύδια, σταφίδες ή σπιτικά γλυκίσματα.Πρέπει, βέβαια, να αναφερθεί -χωρίς να ανήκει στα έθιμα- η εκκλησιαστική ακολουθία των Χριστουγέννων, που ψάλλεται στις εκκλησίες κατά το ξημέρωμα και είναι γεμάτη από λαμπρούς ύμνους των μεγάλων υμνογράφων της εκκλησίας. Σήμερα, οι προετοιμασίες ξεκινούν πολύ νωρίτερα με το στόλισμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου. Έθιμο, που ήρθε στην Ελλάδα από τις χώρες του βορρά. Για πρώτη φορά, χριστουγεννιάτικο δέντρο στολίστηκε στη χώρα στα ανάκτορα από τον βασιλιά Όθωνα. Ευρύτερα επικράτησε στην Ελλάδα μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.Ελληνικό έθιμο, που έρχεται από τα ιερά ψωμιά της αρχαιότητας, είναι το Χριστόψωμο. Αποτελεί τον βασικό άρτο των Χριστουγέννων. Είναι ένα μεγάλο, ειδικά ζυμωμένο ψωμί, στολισμένο με παραστάσεις από τη ζωή στην ύπαιθρο.Επίσης, ελληνικό έθιμο είναι το σφάξιμο του γουρουνιού, που είθισται να γίνεται την παραμονή των Χριστουγέννων. Κατά την παράδοση, το χοιρινό κρέας είναι το κύριο πιάτο στα ελληνικά τραπέζια των ημερών. Σε πολλές περιοχές της χώρας, οι οικογένειες συνήθιζαν το γεμιστό κοτόπουλο. Το έθιμο με το γέμισμα της γαλοπούλας είναι πολύ νεότερο και προέρχεται από την αμερικανική ήπειρο.Οι φωτιές τις ημέρες των Χριστουγέννων είναι ένα ακόμη έθιμο, που επικρατεί σε πολλές περιοχές της χώρας.Aκόμη και στους τόπους όπου δεν ανάβουν φωτιές σε πλατείες, η φωτιά πρέπει να βρίσκεται μέσα στα σπίτια. Οι νοικοκυραίοι, ρίχνοντας στο τζάκι μεγάλα κούτσουρα, προσπαθούν να την κρατήσουν αναμμένη όλη τη νύχτα.Η ημέρα των Χριστουγέννων σε όλη την Ελλάδα γιορτάζεται γύρω από το τραπέζι, με όλη την οικογένεια να γεύεται το χοιρινό, τα μελομακάρονα, τους κουραμπιέδες και το Χριστόψωμο. Στο παρελθόν, μάλιστα, σε πολλά μέρη της χώρας, οι άνθρωποι την πρώτη μέρα των Χριστουγέννων δεν έκαναν επισκέψεις σε άλλα σπίτια. Σε άλλες ελληνικές γωνιές ο πρώτος επισκέπτης έπρεπε να ρίξει ένα ξύλο στη φωτιά, δίνοντας ευχές για καλή σοδειά, υγεία και ευτυχία.
Ηπειρώτικα παραδοσιακά Κάλαντα Χριστουγέννων

Οι οικονομικοί μετανάστες από τη Σενεγάλη ευχαρίστησαν φορείς και κατοίκους των Ιωαννίνων


Τις θερμές τους ευχαριστίες προς όλους όσοι βοήθησαν στον αγώνα τους μέχρι τη δικαίωση και την πληρωμή των δεδουλευμένων που τους οφειλόταν, θέλησαν να εκφράσουν με συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν στο χώρο όπου πραγματοποίησαν και την πολυήμερη απεργία πείνας, οι 35 Σενεγαλέζοι και Πακιστανοί μετανάστες.Η οριστική λύση βρέθηκε μετά από μαραθώνιες διαβουλεύσεις τις τελευταίες ημέρες και με την πληρωμή των οφειλομένων, ύστερα από την εξασφάλιση ενός δανείου από τον εργοδότη τους στα θερμοκήπια του Καλπακίου.Οι μετανάστες πήραν στα χέρια τους 38.000 ευρώ και εκπρόσωποί τους στη συνέντευξη που παραχώρησαν, έκαναν λόγο για νίκη όλων των εργατών.«Σε μία περίοδο που με πρόσχημα την κρίση, η κυβέρνηση θέλει να εμφανίσει τους μετανάστες ως αποδιοπομπαίους τράγους για τις θέσεις εργασίας που χάνονται στην Ελλάδα, εμείς απαντάμε σε αυτά τα ψέματα με τον αγώνα μας.Νικήσαμε γιατί παλέψαμε μαζί με τους υπόλοιπους εργαζόμενους και γιατί είχαμε τη συμπαράσταση των φοιτητών και των εργατών, όπως και όλης της τοπικής κοινωνίας. Ευχαριστούμε ιδιαίτερα την Ένωση Μεταναστών Εργατών, την Κίνηση ενάντια στο ρατσισμό και τη φασιστική απειλή, τον Δικηγορικό Σύλλογο της πόλης για τη νομική και οικονομική υποστήριξή του, καθώς και τη νομική σύμβουλου του ΠΑΜΕ, που επίσης μας βοήθησε», τόνισαν μεταξύ άλλων οι μετανάστες.Ευχήθηκαν τέλος να δικαιωθεί ο αγώνας των Πακιστανών εργατών που βρίσκονται στα Γιάννινα και οι οποίοι διεκδικούν τη χορήγηση πολιτικού ασύλου.

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ